فیلم و تصاویر | عرش ایران تحت بال های جنگنده بمب افکن اِف ۴ | تصاویر دیده نشده از داخل کابین جنگنده

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از جماعت خبرنگاران جوان، اواخر دهه ۴۰ شمسی حیات که حدود ۲۰۰ فروند هواپیمای جنگنده بمب افکن اف-۴ به نیروی آسمانی ایران اضافه شد و جنگ تحمیلی عراق ثمر ایران موقعیتی زرین برای خودنمایی این جنگنده نو نفس حیات.

جنگنده شکاری بمب افکن اف-۴ اسمی به فانتوم نوعی از هواپیماهای جنگنده بمب افکن دو سرنشینه و دو موتوره مافوق صدا و دوربرد هستند که توانایی عملیات در همه وضعیت آب وهوایی را دارند. از فانتوم به نشانی یکی از بهینه جنگنده های سده بیستم میلادی اشتهار برده می شود.

فانتوم اف۴، جنگنده-بمب افکن دو سرنشینه ای است که بوسیله عنوان هواپیمای رهگیر برای انباشته کردن خلأ موجود داخل جنگنده های دفاعی نیروی دریایی آمریکا مدل سازی شد. از نوآوری های به کار رفته در آن می قابلیت به رادار دوپلر پالس پیشرفته آن و نیز بوسیله کارگیری گسترده تیتانیوم در جثه آن اشاره کرد. علاوه بر اندازه و بیشینه پیمانه برخاست بالای ۲۷تنی آن، اف۴ بیشینه سرعت ۲٬۲۳ ماخ را دارد و سرعت رفعت گیری نخستین آن زیاد از ۴۱ هزار فوت پهلو دقیقه (۲۱۰ متر بر وقت) است. خیر محفظه خروجی آن توانایی حمل بسیار از ۸۴۸۰ کیلوگرم سلاح، شامل موشک های هوابه هوا، هوا بوسیله زمین، راهنمایی شده، راهنمایی نشده و بمب های هسته ای را دارد.

زمستان سال ۵۹ در عملیات حمله به “اچ ۳”، ۱۶ فروند فانتوم نیروی هواییارتش جمهوری اسلامی ایران به قبر عراق حمله کردند و توانستند خسارات زیادی بوسیله تاسیسات بعث عراق هوشیار کنند.

نامه تخصصی میلیتاری واچ آمریکا تو مطالعه نیروی آسمانی ایران می نویسد: علیرغم اینکه فانتوم ها در جنین مبدا برای چیرگی آسمانی مدل سازی شده بودند، روز بوسیله روز از نقش تهاجمی بیشتری در سپاه ایران برخوردار شدند. این نقش تهاجمی دربرگیرنده انجام حملات متعارف محصول اهداف زمینی – از عموم عملیات سپاهی دشت تروریست های داعش در عراق- و همچنین مأموریت نخجیر کشتی در خلیج فارس است.

نشریه «میلیتری واچ» همچنین در گزارش خود درباره توانمندی جنگنده فانتوم ایران تصنیف است: جنگنده فانتوم وزین تر و نوک تیز تر از جنگنده های رقیب از جمله «اف ۱۶» و «اف ۱۸» است که در جوانمردی دشمنان بالقوه این سرزمین راحتی دارند، و می تواند تو ارتفاع بالاتری نسبت به آن ها به ایفا عملیات بپردازد. ضمن اینکه این هواپیمای جنگنده با وجود آنکه متعلق به دوره دعوا ویتنام است، با مدرن سازی مردمان گشاد ای که در ایران روی آن ها ارتکاب گرفته، بوسیله یک تهدید جدی و قابل اعتنا دگرگونی شده است.

این نشریه نیز می نویسد: فانتوم های «اف ۴» ایران می توانند در بالا اوج و با سرعت بیش از ۲ ماخ پرواز کنند. این فانتوم ها در خلال پرتاب موشک، کارمایه جنبشی متناسب توجهی را به موشک ها منتقل می کنند. آن ها نیز داخل مقایسه با جنگنده های غربی در حال خدمت، از مزیت سرعت برازنده توجه و اقتدار پرواز درون ارتفاع بالا برخوردارند. در حال حاضر، وجود ده ها جنگنده فانتوم داخل نیروی فلکی ایران باعث شده است که این جنگنده ها نقش مکمل مؤثری را در کنار سایر سامانه های پیشرفته بحری این کشور ایفا کنند.

بعد از ۸ سال جنگ تحمیلی، موضوع ارتقا و تجهیز جنگنده های نیروی آسمانی خیل به طور رسمی کلید خورد. یکی از عمده ترین پروژه های ایفا شده برای ارتقا فانتوم های نیروی هوایی، تولید موشک های نصر و قادر برای این جنگنده بود. موشک قادر؛ یک موشک کروز با برد ۲۰۰ کیلومتر است که می تواند هر هدفی را که در این بور راحتی دارد نابود کند. نیز این موشک بوسیله گونه ای مدل سازی شده که می تواند در مواقع مجادله الکترونیک به نوع دوستی از پس ماموریت های خویشتن بر آید و اهداف خویشتن را منهدم کند.

یکی از برنامه های دسته مهندسی نیروی هوایی، اورهال و یا بازآماد جنگنده های آسیب دیده است که به قیافه صنف ای در قد نیروی آسمانی خیل ایفا می شود. یکی از بهترین گردان های اورهال نیروی هوایی متعلق به “دوار اورهال اف-۴” در پایگاه فلکی مهرآباد است.

تو سال های سپس از فرجام جنگ تحمیلی، تلاش های فراوانی برای ارتقاء ناوگان اف ۴ های نهاجا عارض گرفت که در بخش های مختلفی مثل مرمت اساسی، جهیز پیشرانه و نصب اسلحه جدید به جلو رفت اما مباحثه سامانه های الکترونیکی و خصوصا رادار کنترل آتش جنگنده از عموم مسائل بسیار عمده برای هر هواپیمای رزمی به حساب می آید.

اورهال یا بازآماد چند جنین دارد که توضیحات آن در امتداد آمده است؛

۱- ادخال بوسیله آشیانه: انجام کنترل های مربوط به مدخل های مختلف جت بخاطر خبر اشکالات احتمالی.

۲- جداسازی تقدیر ها و قطعات مختلف: قطعات و بسرنوشت شوم دچار کردن های متنوع هوایپما و همچنین دریچه های آن بازگشایی شده و این قطعات و قسمت ها جداسازی می شوند.

۳- بازدید: تو این مرحله طولانی قسمت ها، جهیز ها و قطعات بازبینی می شوند.

۴- تعمیرات: کامل قطعات هواپیما پس از انجام آزمایش های بازبینی، وارد بخش تعمیرات می شوند.

۵- نصب مجدد قطعات: قطعات رفع ایراد شده مکرر به قسمت خویشتن هموار شده و خواه با قطعات متاخر تعویض می شوند.

۶- سیلی و کنترل عملیاتی جنگنده: چک و کنترل موردنیاز پهلو روی جهیز ها و قسمت های متنوع هواپیما عمل شده تا از سلامت و عملکرد مناسب آنها اطمینان حاصل شود.

۷- چک زمینی: آمادگی جنگنده برای موتورگردی و انجام آزمایش های زمینی از جمله آزمایش موتور، سیستم های آژیر و سایر سیستم ها.

۸- وهله نهایی: هواپیما پس از گذارندن مراحل ذکر شده به چرخه عملیاتی خویشتن باز می گردد.

داخل این گردان، مهندسین با مرمت اف-۴ های آسیب دیده، آن ها را آماده پرواز دوباره می کنند. بازآماد فانتوم ها ساعات زیادی بوسیله کشش می انجامد و مراحل گوناگونی طی می شود تا اشباح نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران آماده پرواز شوند. اما آن چیز که وقار بیشتری دارد، استعمال از قطعات کاملا ایرانی و تاسیس داخل است که در بازآماد فانتوم ها استفاده می شود.

امیر نصیرزاده فرمانده نیروی فلکی گند با اشاره بوسیله جنگنده های نیروی هوایی سپاه جمهوری اسلامی ایران گفت: از زمان بعد از قیام وجود که نیروهای متخصص ما وارد شدند، کارها و تعمیرات را بوسیله دست گرفتند و قطعات را در صنایع دفاع ساختند و بوسیله مرور تسلط آن ها روز به روز بیشتر شد.

در این گزارش تصویری دیده نشده از داخل کابین این جنگنده بخاطر نخستین بار منتشر می شود که درون ادامه آمده است.